Programma
Resultaten enquête ICT&Kantoor13:00 - 13:15
Waar staan kantoren nu met inzet van ICT? Zijn er kantoren die vooroplopen? Wat onderscheidt hen? Welke verschillen en overeenkomsten zien we in het dagelijks gebruik van ICT op accountants- en administratiekantoren? Deze vragen en meer hebben wij begin van het jaar aan een grote groep accountants voorgelegd. Wilbert Geijtenbeek, hoofdredacteur van Accountancy Vanmorgen, praat je in 15 minuten bij over de opvallendste resultaten.
ICT & Kantoortrends13:15 - 13:45
Ontwikkelingen in de ICT gaan snel. Nieuwe technieken zorgen ervoor dat het accountancyvak verandert. Toch lijkt het allemaal minder hard te gaan dan velen hebben voorspeld, of is dat schijn die bedriegt? Goed onderscheid maken tussen hype en werkelijkheid is dan van belang. In deze sessie behandelen we de ICT–ontwikkelingen die kantoren nu al volop kunnen inzetten en ontwikkelingen die je als accountant in de gaten moet houden. Welke trends zien we binnen kantoren?
Welke zaken zijn van belang voor jóúw organisatie?13:45 - 14:00
Iedereen wil wel een organisatie die in balans is. Maar hoe doe je dat?
Het begint met het in kaart brengen van alles wat van belang is voor je organisatie: breng je speelveld in kaart. Dit zijn uiteraard harde zaken als softwarepakketten en hardware, maar ook zachte zaken als medewerkers, klanten en leveranciers. En breng het speelveld grondig in kaart, het venijn kan in een klein hoekje zitten. (meer…)
Hoe scan je je eigen kantoor?14:00 - 14:30
Digitalisering biedt kansen, maar zorgt ook voor uitdagingen. Kantoren die hun missie, visie en strategie en de samenwerking met de klanten, de processen en interne organisatie goed op elkaar hebben afgestemd blijken beter in staat hun doelen te halen. Waar staat jouw kantoor? Hoe gedigitaliseerd is jouw kantoor? Wat zou een volgende stap kunnen zijn? En hoe pak je dat aan? Reindert Doorn van DOCCO neemt je mee in de stappen die je kunt zetten om je eigen kantoor te analyseren en een verbeteragenda te maken.
Hoe kunnen slimme tools je helpen?14:30 - 15:00
Computers nemen steeds meer handmatige administratieve taken over. Hierdoor beschikt een accountantskantoor steeds beter over actueel inzicht in de financiële gegevens van een onderneming. Dit biedt kansen om klanten op maat services en proactief advies te bieden. Slimme technologische tools helpen daarbij. Neem bijvoorbeeld Power BI en Power Automate. Deze laagdrempelige tools van Microsoft helpen je om direct aan de slag te gaan met data-analyse en (robotic) proces automation. Reindert Doorn van DOCCO maakt je in deze sessie wegwijs in de mogelijkheden van beide tools en geeft voorbeelden hoe je de tools in de praktijk kunt toepassen.
Pauze15:00 - 15:15
Praktijkverhaal: hoe en welke stappen neem je. Hoe neem je je klant mee?15:15 - 15:35
Transitie is een modewoord. Ontwikkelingen die ieder kantoor moet doormaken: meer advies, een andere rol voor de accountant en zijn kantoor. Het aantal goeroe’s dat dit verhaal vertelt lijkt eindeloos. Maar is het ook waar? Geen vraag voor een eenvoudig ja of nee. Toch heeft Henk Kenter van Account Vast – een lokaal accountantskantoor – wel een antwoord. Zijn antwoord: Ja en nee! (meer…)
Veranderen, ja maar…15:35 - 16:00
Ja, maar,’ hoor je bij veranderingen niet alleen bij je medewerkers, maar zeker ook bij je klanten. Hoe ga je om met zulke weerstanden? Kun je je klanten overtuigen dat hun administratie straks makkelijker en sneller werkt? Durven medewerkers – en jij misschien ook wel – afscheid te nemen van de veiligheid oude routines en gewoontes? Er is altijd weerstand, dat is niet te vermijden. Belangrijker is hoe je daarmee omgaat. Geef je mensen tijd? Soms moet je ook harde keuzes durven maken. (meer…)
Privacybewustzijn een must!16:00 - 16:30
Voor veel organisaties is de AVG nog relatief nieuw en is privacybewustzijn vooral een plicht in plaats van een must. Toch kan een verkeerd gebruik van al die tienduizenden (of meer?!) persoonsgegevens die je in jouw systemen hebt nare gevolgen hebben. Denk hierbij niet alleen aan boetes die vanuit de overheid kunnen worden opgelegd, maar vooral ook aan (reputatie)schade en de tijd die jijzelf, jouw medewerkers en/of een in te huren adviseur moeten investeren indien blijkt dat er iets mis is gegaan. Om je op weg te helpen, bespreken we de meest gemaakte fouten op accountants- en administratiekantoren én staan we stil bij de oplossingen.
Cybersecurity16:30 - 17:00
55% van alle MKB-bedrijven is het afgelopen jaar slachtoffer geworden van cybercriminaliteit! Wij geven je inzicht in welke vormen van cybercriminaliteit er zijn. Voorkomen van cyberschade is niet alleen een kwestie van goede ICT. In deze sessie geven wij je tips hoe je jouw eigen organisatie beter cyberbewust kunt maken, maar ook hoe je jouw klanten hiermee kunt helpen. Dit met als doel de bedrijfscontinuïteit van jou en jouw klanten te waarborgen.
Aan het woord komen:
Ramon van Ingen – topspreker en cyber security specialist o.a. werkzaam voor De Nederlandsche Bank en Vitens
Dick Vos – ondernemer die andere ondernemers bewust wil maken van het cyberrisico en de mogelijke oplossingen