Ja, maar,’ hoor je bij veranderingen niet alleen bij je medewerkers, maar zeker ook bij je klanten. Hoe ga je om met zulke weerstanden? Kun je je klanten overtuigen dat hun administratie straks makkelijker en sneller werkt? Durven medewerkers – en jij misschien ook wel – afscheid te nemen van de veiligheid oude routines en gewoontes? Er is altijd weerstand, dat is niet te vermijden. Belangrijker is hoe je daarmee omgaat. Geef je mensen tijd? Soms moet je ook harde keuzes durven maken.
Wanneer er iets in het speelveld van je kantoor verandert, heeft dat vrijwel altijd aanpalende gevolgen. Je zet bijvoorbeeld nieuwe ICT-toepassingen in om het boekingsproces verder te automatiseren en tijdbesparende stappen te maken. Dit heeft onmiddellijke impact op jouw administratieve medewerkers, maar ook gevolgen voor je klant. Wanneer klanten via een app de salarismutaties doorgeven, hoeft jouw salarismedewerker onmiddellijk minder te doen. Hierdoor kan de medewerker meer klanten bedienen of andere werkzaamheden erbij doen. Zo leidt de ene verandering tot de andere. Het gehele speelveld verandert. Dat betekent dat je alle betrokkenen binnen en buiten je organisatie in meer of mindere mate mee moet nemen. Wendy Bent geeft je handvaten om weerstand bij jezelf te herkennen en geeft je tips hoe je met weerstand bij klanten en medewerkers kunt omgaan.